Vuxen (fr.16 år) passbeskrivning

Är det flera pass som fångar intresset? Medlemsavgiften är densamma oavsett hur många grupper man deltar i. Kanonbra, tycker vi!! Eller hur?!

På denna sidan kan du läsa om de olika passen som vi har inom vuxenavdelningen
och vilka färdigheter som tränas.



HÄR ANMÄLER DU DIG / BOKAR PASS


VI ERBJUDER UTOMHUSGYMPA! (corona-tider)

I slutet på terminen och under sommaren 2020 erbjuder vi utomhuspass på vissa tisdagar, torsdagar, lördagar och söndagar. Information inför varje pass meddelas på vår Facebooksida och Instagram då vi följer folkhälsomyndighetens råd.

Följ oss gärna på sociala medier för mer information!



Zumba®


ZUMBA® ett danspass där vi rör oss till latinska rytmer. Vi tränar kondition och koordination i en mix av latinamerikanska dansformer med enkel koreografi.




Tabata/Core


Tabata är en form av högintensiv intervallträning, HIIT, där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Träningsformen är smart upplagd och blandar högintensiva övningar med kort vila under ett 30 minuters pass. Vi tränar hela kroppen och varvar konditionsövningar med styrkeövningar. Grundövningarna är enkla men går att anpassa för dig som vill ha mer utmaning. Det är ett pass där man strävar efter att uppnå maxpuls under de högintensiva övningarna.


Passet avslutas med 10min Coreträning. Här jobbar vi med både inre och yttre muskler i kroppens centrala delar, mage, rygg, sida. En stark core är inte minst viktig för din hållning och för att undvika tex framtid ryggproblem!




Seasonal Grace


Mjuk funktionell träning med lättare dansinslag. Du blir varm, men det är ingen konditionsträning. Vi mjukar upp kroppen med övningar som görs både ståendes och på matta på golvet, till blandad musik. En bodymind-träning för att förbättra koordination, balans och rörlighet. Seasonal Grace är en harmonisk blandning av gammalt och nytt, långsamt och snabbt, starkt och flödande. Passar alla, oavsett ålder och träningsnivå och är ett perfekt komplement till våra andra träningsformer i vuxengrupperna.




Cirkelträning


Vår cirkelträning passar alla, oavsett ålder eller nuvarande träningsform, då du arbetar i din egen takt. Vi arbetar stationsbaserat i 2- 3 varv. Vi inleder varje pass  med uppvärmning och avslutar med stretch.
Passet fokuserar på kondition och styrka, men innehåller även rörlighet och balans. De allra flesta övningarna är enkla att utföra , och inför varje pass går vi igenom var övning.




Workinggympa


En annorlunda, fartfylld, härlig, rolig gympa som ser till helheten hos människan. Valet av rörelser, den inbördes ordningen mellan rörelserna och uppläggningen av passet gör att Workinggympan passar även dig som har ont i nacke och rygg. Du lär dig att hantera din kropp i rörelse och att hitta ett energisnålt avspänt rörelsemönster.




Linedance


Linedance är en dansform där du inte behöver någon partner. Danserna utförs på rader (lines) och består av ett antal steg och kombinationer som upprepas om och om igen.
Line dance är inte bara kul, det anses dessutom förebygga benskörhet, eftersom det ger en allsidig stötbelastning på skelettet. Skaderisken är mycket liten, så därför är line dance bra motion för såväl gammal som ung.




HIIT


Ett intensivt träningspass med micropauser för att träna både kondition, styrka och explosivitet under en kortare period (ca 30min). Vi fokuserar på kondition med enkla övningar där det mesta kan göras med egen kroppsstyrka, samt core för att stärka mage och rygg.

(På onsdagens HIIT tränar vi även med utrustning!)




Step-up Basic


Step-up Basic är inga avancerade rörelser utan fokus på kondition och lätt koordination! Ett härligt pulshöjande pass med fokus på att det ska vara roligt och att vem som helst kan delta – även om man aldrig provat innan. Passet byggs upp i block som repeteras och vi utökar med fler block allt eftersom!




Medelgympa


Medelgympa är en allsidig och effektiv träningsmetod för dig som tycker det är roligt att träna i grupp och vill öka din styrka, rörlighet och viss del kondition. Till medryckande musik tränar vi hela kroppen med enkla steg. Vissa koordinationsmoment förekommer. Vi tränar helt utan redskap, din egen kropp är allt du behöver.




Box


Box även kallat boxercise är en gruppträningsform som är inspirerad av olika kampsporter, men till skillnad mot kampsporterna använder man enklare kombinationer av slag och sparkar mot mitsar för att alla ska kunna hänga med. Slagen och sparkarna kombineras även med styrkeövningar och hela passet igenom är konditionsträning.

Träningen utövas parvis, där den ena parten har handskar, medan den andra håller mitsar. Den som har handskarna utför sedan olika kombinationer av sparkar och slag mot mitsarna, därefter byter man roller.

Man behöver inte komma dit i par, det löser sig på plats, passet går att anpassa individuellt och garanteras vara jobbigt och utmanande precis på den nivån du är!




Söndagsträning


På våra söndagspass kan allt hända!
Tabata, HIIT, cirkel, box, pyramid, EFIT och No repeat-träning är några exempel.
Alla kan vara med på dessa pass då vi arbetar individuellt.
Info om passens innehåll läggs på Facebook och Instagram innan passet.