Vuxen (fr.16 år) passbeskrivning

Är det flera pass som fångar intresset? Medlemsavgiften är densamma oavsett hur många grupper man deltar i. Kanonbra, tycker vi!! Eller hur?!

På denna sidan kan du läsa om de olika passen som vi har inom vuxenavdelningen
och vilka färdigheter som tränas.



HÄR ANMÄLER DU DIG / BOKAR PASS




Zumba®


ZUMBA® ett danspass där vi rör oss till latinska rytmer. Vi tränar kondition och koordination i en mix av latinamerikanska dansformer med enkel koreografi.




Tabata/Core


Tabata är en form av högintensiv intervallträning, HIIT, där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Träningsformen är smart upplagd och blandar högintensiva övningar med kort vila under ett 30 minuters pass. Vi tränar hela kroppen och varvar konditionsövningar med styrkeövningar. Grundövningarna är enkla men går att anpassa för dig som vill ha mer utmaning. Det är ett pass där man strävar efter att uppnå maxpuls under de högintensiva övningarna.


Passet avslutas med 10min Coreträning. Här jobbar vi med både inre och yttre muskler i kroppens centrala delar, mage, rygg, sida. En stark core är inte minst viktig för din hållning och för att undvika tex framtid ryggproblem!



Latinamerikansk dans


Latinamerikansk dans bygger på rytmer med ursprung i Latinamerika som dansas både i långsamt och snabbt tempo, som solodans eller i par.

Salsa, merengue, bachata, samba, cumbia, cha-cha, reggaeton och mambo är några danser som vi inspireras av under passets gång. Dansen är egentligen inte en träningsform, däremot hjälper den till att utveckla kroppskontroll, koordinationsförmåga, danskänsla och musikalitet.

Den bjuder till en annan möjlighet att röra på sig i sällskap av dessa härliga rytmer som kännetecknas av passion, energi och glädje. Häng med och lär dig grundsteg och turer från de olika rytmerna.

OBS! Vårt pass dansas alltid individuellt; ej som pardans.



Seasonal Grace


Mjuk funktionell träning med lättare dansinslag. Du blir varm, men det är ingen konditionsträning. Vi mjukar upp kroppen med övningar som görs både ståendes och på matta på golvet, till blandad musik. En bodymind-träning för att förbättra koordination, balans och rörlighet. Seasonal Grace är en harmonisk blandning av gammalt och nytt, långsamt och snabbt, starkt och flödande. Passar alla, oavsett ålder och träningsnivå och är ett perfekt komplement till våra andra träningsformer i vuxengrupperna.




Cirkelträning


Vår cirkelträning passar alla, oavsett ålder eller nuvarande träningsform, då du arbetar i din egen takt. Vi arbetar stationsbaserat i 2- 3 varv. Vi inleder varje pass  med uppvärmning och avslutar med stretch.
Passet fokuserar på kondition och styrka, men innehåller även rörlighet och balans. De allra flesta övningarna är enkla att utföra , och inför varje pass går vi igenom var övning.




Workinggympa


En annorlunda, fartfylld, härlig, rolig gympa som ser till helheten hos människan. Valet av rörelser, den inbördes ordningen mellan rörelserna och uppläggningen av passet gör att Workinggympan passar även dig som har ont i nacke och rygg. Du lär dig att hantera din kropp i rörelse och att hitta ett energisnålt avspänt rörelsemönster.





HIIT


Ett intensivt träningspass med micropauser för att träna både kondition, styrka och explosivitet under en kortare period (ca 30min). Vi fokuserar på kondition med enkla övningar där det mesta kan göras med egen kroppsstyrka, samt core för att stärka mage och rygg.
HIIT= High Intensity Intaval Training, vilket betyder högintensiv intervallträning.




Medelgympa


Medelgympa är en allsidig och effektiv träningsmetod för dig som tycker det är roligt att träna i grupp och vill öka din styrka, rörlighet och viss del kondition.

Till medryckande musik tränar vi hela kroppen med enkla steg. Vissa koordinationsmoment förekommer. Vi tränar helt utan redskap, din egen kropp är allt du behöver.




Box


Box även kallat boxercise är en gruppträningsform som är inspirerad av olika kampsporter, men till skillnad mot kampsporterna använder man enklare kombinationer av slag och sparkar mot mitsar för att alla ska kunna hänga med. Slagen och sparkarna kombineras även med styrkeövningar och hela passet igenom är konditionsträning.

Träningen utövas parvis, där den ena parten har handskar, medan den andra håller mitsar. Den som har handskarna utför sedan olika kombinationer av sparkar och slag mot mitsarna, därefter byter man roller.

Man behöver inte komma dit i par, det löser sig på plats, passet går att anpassa individuellt och garanteras vara jobbigt och utmanande precis på den nivån du är!


Fredagsfys

Olika pass varje vecka! Allt från HIIT, tabata, pyramid, core, utmaningspass, cirkelträning m.m. Vi utlovar ett tyngre pass varje fredagskväll!
Välkomna!
Ann, Linda, Malin och Håkan


Blandad träning


På våra söndagspass kan allt hända!
Tabata, HIIT, cirkel, box, pyramid och No repeat-träning är några exempel.
Alla kan vara med på dessa pass då vi arbetar individuellt.