Vuxenpass från 16 år

På denna sidan kan du läsa om de olika passen som vi har inom vuxenavdelningen. Du får veta vad man gör och vilka färdigheter som tränas. Under rubriken Tider hittar du telefonnummer till alla instruktörerna, som du kan ringa om du har några frågor eller funderingar.

EFIT – intervallträning

EFIT – Effektiv Funktionell Intensiv Träning.
F
unktionell träning som ger snabba resultat!
Under passet tränar vi kondition, explosivitet, styrka och rörlighet, och vi tränar både hög och lågintensivt i olika  intervaller.
Träningen passar de flesta, då du tränar efter din egen förmåga ,ditt eget mål med din träning och din egen intensitet. Vi använder b.l.a vår egen kroppsvikt, lokalens redskap, stepup-brädor, hantlar och stänger när vi tränar.

Det här är passet för dig som gillar enkla rörelser och få både kondition,styrka och lite utmaningar ibland!

Tabata

Tabata är en form av högintensiv intervallträning, HIT, där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Träningsformen är smart upplagd då du blandar högintensiva övningar med kort vila under ett 30 minuters pass. Passet tränar hela kroppen och varvar konditionsövningar med styrkeövningar, grundövningarna är enkla men går att anpassa för dig som vill ha mer utmaning.
Det är ett pass där man strävar efter att uppnå maxpuls under de högintensiva övningarna.

Box

Box även kallat boxercise är en gruppträningsform som är inspirerad av olika kampsporter, men till skillnad mot kampsporterna använder man enklare kombinationer av slag och sparkar mot mitsar för att alla ska kunna hänga med. Slagen och sparkarna kombineras även med styrkeövningar och hela passet igenom är konditionsträning.

Träningen utövas parvis, där den ena parten har handskar, medan den andra håller mitsar. Den som har handskarna utför sedan olika kombinationer av sparkar och slag mot mitsarna, därefter byter man roller.

Man behöver inte komma dit i par, det löser sig på plats, passet går att anpassa individuellt och garanteras vara jobbigt och utmanande precis på den nivån du är!

Funktionell cirkelträning.

Vår cirkelträning passar alla, oavsett ålder eller nuvarande träningsform, då du arbetar i din egen takt.
Vi arbetar stationsbaserat i 2- 3 varv. Vi inleder varje pass  med uppvärmning och avslutar med stretch
Passet fokuserar på kondition och styrka, men innehåller även rörlighet och balans.
De allra flesta övningarna är enkla att utföra , och inför varje pass går vi igenom var övning.

Workinggympa

En annorlunda, fartig, härlig, rolig gympa som ser till helheten hos människan. Valet av rörelser, den inbördes ordningen mellan rörelserna och uppläggningen av passet gör att Workinggympan passar även dig som har ont i nacke och rygg. Du lär dig att hantera din kropp i rörelse och att hitta ett energisnålt avspänt rörelsemönster.

Line Dance

Tycker du om att dansa med dig själv men ändå inte…
Line dance är en dansform där du inte behöver någon partner. Danserna utförs på rader (lines) och består av ett antal steg och kombinationer som upprepas om och om igen. Många tycker att det påminner lite om riverdance, fast till countrymusik, vals, bugg, rock, cha-cha, twist, salsa, evergreens, latinamerikanskt eller den senaste trendmusiken.
Line dance är inte bara kul, det anses dessutom förebygga benskörhet, eftersom det ger en allsidig stötbelastning på skelettet. Skaderisken är mycket liten, så därför är line dance bra motion för såväl gammal som ung.

Line Dance passar alla, nybörjare som erfarna. Vill man ha en lite större utmaning så provar man på Line Dance fortsättning, där tempot är lite högre och stegen är lite mer avancerade.

Seasonal Grace

Mjuk funktionell träning med lättare dansinslag. Du blir varm, med det är ingen konditionsträning. Vi mjukar upp kroppen med övningar, både ståendes och på matta på golvet, till blandad musik. En bodymind-träning för att förbättra koordination, balans och rörlighet. Seasonal Grace är en harmonisk blandning av gammalt och nytt, långsamt och snabbt, starkt och flödande. Passar alla, oavsett ålder och träningsnivå.