Vuxenpass

VUXENAVDELNING Från 16 år

På denna sidan kan du läsa om de olika passen som vi har inom vuxenavdelningen. Du får veta vad man gör och vilka färdigheter som tränas. Under fliken Tider hittar du telefonnummer till alla instruktörerna, som du kan ringa om du har några frågor eller funderingar.

Tabata

Tabata är en form av högintensiv intervallträning, HIT, där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Träningsformen är smart upplagd då du blandar högintensiva övningar med korta vilor under ett 30 minuters pass. Passet tränar hela kroppen och varvar konditionsövningar med styrkeövningar, grundövningarna är enkla men går att anpassa för dig som vill ha mer utmaning.
Det är ett pass som kräver en viss grundkondition då man strävar efter att uppnå maxpuls under de högintensiva övningarna.

Box

Box även kallat boxercise är en gruppträningsform som är inspirerad av olika kampsporter, men till skillnad mot kampsporterna använder man enklare kombinationer av slag och sparkar mot mitsar för att alla ska kunna hänga med. Slagen och sparkarna kombineras även med styrkeövningar och hela passet igenom är konditionsträning.

Träningen utövas parvis, där den ena parten har handskar, medan den andra håller mitsar. Den som har handskarna utför sedan olika kombinationer av sparkar och slag mot mitsarna, därefter byter man roller.

Man behöver inte komma dit i par, det löser sig på plats, passet går att anpassa individuellt och garanteras vara jobbigt och utmanande precis på den nivån du är!

Medelgympa

Detta populära pass besöks av kvinnor och män från 16 år och uppåt. Till medryckande musik tränas pulsen med enkla steg. Man får också träna rörlighet i alla kroppens leder för att undvika stelhet, och övningar som tränar de allra största muskelgrupperna genomförs i ett behagligt tempo. Enklare koordinationsmoment förekommer också.

 

Workinggympa

En annorlunda, fartig, härlig, rolig gympa som ser till helheten hos människan. Valet av rörelser, den inbördes ordningen mellan rörelserna och uppläggningen av passet gör att Workinggympan passar även dig som har ont i nacke och rygg. Du lär dig att hantera din kropp i rörelse och att hitta ett energisnålt avspänt rörelsemönster.

Line Dance

Tycker du om att dansa med dig själv men ändå inte…
Line dance är en dansform där du inte behöver någon partner. Danserna utförs på rader (lines) och består av ett antal steg och kombinationer som upprepas om och om igen. Många tycker att det påminner lite om riverdance, fast till countrymusik, vals, bugg, rock, cha-cha, twist, salsa, evergreens, latinamerikanskt eller den senaste trendmusiken.
Line dance är inte bara kul, det anses dessutom förebygga benskörhet, eftersom det ger en allsidig stötbelastning på skelettet. Skaderisken är mycket liten, så därför är line dance bra motion för såväl gammal som ung.

Line Dance passar alla, nybörjare som erfarna. Vill man ha en lite större utmaning så provar man på Line Dance fortsättning, där tempot är lite högre och stegen är lite mer avancerade.

Seasonal Grace

Seasonal Grace är en harmonisk blandning av nytt, gammalt, snabbt, långsamt, starkt och flödande.
Känslan är både ny och klassisk på en och samma gång, med varierande rörelser till musik. Rörlighet, balans och koordination.
Människan har känt ett behov av att röra sig i alla tider som vi vandrat här på jorden. Man blir varm, men det är ingen konditionsträning.
Vi låter oss gärna inspireras av naturen och årstidernas flöden och våra program följer alltid ett huvudtema.
Seasonal Grace passar alla oavsett ålder och träningsnivå.

Seasonal Yoga

En yogaklass i hatha yoga (fysiska övningar) om totalt 75 min med längre avslappning och guidad meditation i slutet. Välkommen att låta huvudet stilla sig och låta kroppens muskler och leder sträckas ut och bli stärkta. Balans och smidighet ökar för varje tillfälle. I samklang med gällande årstid fokuserar vi på de muskler och organ som är i störst behov av träning och stretch för tidpunkten. Passet utformas efter hur TCM (traditionell kinesisk medicin) tolkar vår hälsa och våra behov. Ta gärna med egen matta och filt el varm tröja